Etiketter

Powered By Blogger

lørdag 14. mars 2015

Alternativt forlate hverandre - utvalgte dikt

Regn

Når det gode regnet faller
er alt mulig. Kjærligheten
kommer ut av ei åpen dør
i det grå murhuset.
En smal snorrett sti åpner seg
innover i skogen.
Hun bøyer til side ei grein.
Så går vi inn.





Alternativt forlate hverandre
Jeg tenker på den svarte dronningen
som går ved min side, det hun sa
om at lydene av unge liv

som går i vasken
overdøver alt,
det om kanskje å reise vekk
over havet med et skip,
hvis jeg kunne leve med det,
alternativt forlate hverandre
der veien skiller seg, fordi det
ser så naturlig ut.


Grep
Dagen går og natta.
Et dørhåndtak i kjelleren vrir seg
en tanke. Noe berører så vidt noe
annet. Inne i kroppen,
et kjølig regn. Jeg avslutter,
det fortsetter. 





Mormor
Mormor hadde god kontakt med Gud. Før bestefar døde
hadde hun ordnet med et nydelig rom i himmelen,
med heklet duk på bordet, og hjemmebakt brød
i skuffen, og etter at han hadde sovnet stille inn,
fikk hun hjelp til å bære opp den gamle
malerstigen på taket, så det ble en smal sak
å hente bestefar hjem. 



Blikk
Hun sier så mye rart;
at steiner ikke kan gråte,
at fallesyke trær er født sånn,
at mange fjell får øyeblikk
av mykhet og gjennomtrengelighet
når ingen mennesker er våkne,
at himmelen er ei blå dyne
Gud glemte å bre over oss,
at hjernecellene er sprengfulle
av fengslede tanker, at blikk
er indre demoner i tvangstrøye,
stirrende ut mellom sprinkler
vi ikke kan se.
 





Endring
Så hva er endring, annet enn å våke
i det lille rommet og puste kvelden full
av uro, annet enn å komme på et spørsmål
du ikke har kommet på før, annet enn
en svimlende idé, som dukker opp fra
ingen steder, og blir til et gulnet lønneblad,
virvlet inn mellom gardinene, annet enn
å sovne med en høststorm i seg, som blir
til ei morgentåke, som blir en svaleflokk. 



Godnatt
Jeg trenger nesten ingenting
for å sovne, ingen nattasanger,
ingen fabler om barn født
med løvehoder og hornet fra en kronhjort
hengende ut av hjertet, ingen ord
om det som har vært, eller det
som kan komme, hvisk meg bare
godnatt, og stryk meg over kinnet.
Det er alt.












 



















Ingen kommentarer: